W świecie, w którym wszystko dzieje się szybko, a wiedza często bywa powierzchowna, pięć dni poświęcone interdyscyplinarnej analizie człowieka we współczesnym społeczeństwie wydaje się propozycją ryzykowną.
A jednak co roku ryzyko to podejmują dziesiątki młodych osób, wybierając się na Szkołę Zimową organizowaną przez Instytut Tertio Millennio. I tak już po raz pięćdziesiąty szósty.
Złapali oddech
Maturzyści, studenci, absolwenci, doktoranci. Zgłębiający filozofię, ekonomię, psychologię, astronomię i nie tylko. Dobry Zakątek w Konstancinie-Jeziornej ugościł przybyłych z Krakowa, Poznania, Katowic, Wrocławia i innych miast. Wszyscy pragnęli intelektualnej inspiracji i nie zawiedli się.
Maria Zaleska, krakowska studentka edukacji artystycznej, mówi o Szkole Zimowej jako o przestrzeni do „złapania oddechu”. Ale ten oddech połączony jest z solidną dawką katolickiej nauki społecznej. – Uważam, że jako katoliczka powinnam wzrastać w wartościach, postawach, które Kościół zaleca. Przyjechałam na Szkołę Zimową, żeby przesiąknąć tymi wartości, by być trochę lepszym człowiekiem dla moich najbliższych i wiem, że Szkoła Zimowa spełniła moje oczekiwania – opowiada Maria.
Ścieżkami wytyczonymi przez Wojtyłę
Organizator Szkoły Zimowej, Instytut Tertio Millennio, popularyzuje nauczanie społeczne Kościoła ze szczególnym uwzględnieniem nauczania św. Jana Pawła II. Tegoroczna edycja Szkoły Zimowej dotyczyła „Chrześcijanina we współczesnym świecie”. Wykłady skupione były na zagadnieniach z różnorodnych obszarów katolickiej nauki społecznej – od tematu „zielonej transformacji” w Polsce, poprzez filozoficzne pytania o zło, po kwestię etyki w ekonomii.
– Poznawaliśmy spojrzenia na różne domeny życia, takie jak media, polityka, ekonomia, co było bardzo ciekawe. Oprócz tego poznałem wiele inspirujących osób ze środowisk chrześcijańskich, co jest naprawdę ważnym i pozytywnym doświadczeniem – mówi Krzysztof Głowacki, jeden z uczestników.
– Najbardziej podobał mi się wykład o relacji państwo – Kościół, pełen solidnej analizy tego, jak wyglądają te relacje – dodaje Krzysztof. – Zapadł mi też szczególnie w pamięć wykład o tym, jak Kościół wpływał na procesy pokojowe, jak obecnie wpływa, a także jaki jest jego kontekst wobec np. zakończenia wojny w Ukrainie.
Prelegentami podczas Szkoły Zimowej byli specjaliści z różnych dziedzin, przybyli z wielu ośrodków akademickich – prof. Tomasz Dołęgowski, prof. Zbigniew Stawrowski, prof. Cezary Kościelniak, prof. Sławomir Sowiński, o. Ksawery Knotz OFMCap, dr Piotr Kosmala, Wojciech Hann, Stefan Życzkowski, Michał Szułdrzyński.
Młodzi reprezentanci trzeciego milenium, chcący czerpać z myśli św. Jana Pawła II, mieli okazję poznać jego nauczanie poprzez liczne nawiązania do dokumentów wydawanych przez papieża, a także przyjęcie jego perspektywy przez wspólne zwiedzanie Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego w Warszawie.
Niekończące się pytania
W przerwach, przy kubkach parującej kawy, wciąż toczyły się zaangażowane dyskusje, stanowiąc przedłużenie i poszerzenie tematyki wykładów. Pytaniom do prelegentów i wzajemnym wymianom myśli nie byłoby końca, gdyby nie kolejne wykłady, stanowiące wiele więcej niż przekazywanie informacji. Dzięki dyskusjom dotyczącym tematyki wykładowej i nie tylko, uczestnicy zmierzali się z wychodzeniem poza „bańkę” własnych poglądów, kształtowali deficytową w społeczeństwie sztukę słuchania, wychodząc z intelektualnej stagnacji.
Również organizatorzy Szkoły Zimowej byli zainspirowani aktywną postawą studentów i absolwentów usilnie poszukujących mądrości, o czym mówi jeden z organizatorów, Jan Jaśkowiak: – Spędziliśmy wspólnie intensywne pięć dni i mam nadzieję, że to jest początek drogi – mówi prezes Instytutu Tertio Millennio, podsumowując zakończony wyjazd. – Co roku w Szkole Zimowej uczestniczy od kilkunastu do kilkudziesięciu osób – w zależności od edycji. Łącznie już ponad 1600 absolwentów przewinęło się przez te spotkania w ciągu 30 lat istnienia Instytutu.
Wzrastanie intelektualne i duchowe
Szkoła Zimowa to nie rekolekcje, ale daje przestrzeń do spotkania z Bogiem. Zmagania intelektualne przebiegają w płynnym rytmie liturgii godzin, do której wprowadził uczestników o. Piotr Janas OP, duszpasterz 56. Szkoły Zimowej oraz prelegent przybliżający uczestnikom m.in. zagadnienie etycznego przywództwa. Psalmy wyśpiewywane na rozpoczęcie i zakończenie dnia nadawały Szkole Zimowej benedyktyński rytm modlitwy i pracy – ora et labora. Szkoła Zimowa daje przestrzeń formacji – nie tylko umysłu, ale i serca.
Szkoła zimowa to nie tylko wykłady, nie tylko pytania. Jednym z kluczowych wydarzeń 56. Szkoły Zimowej była debata typu oksfordzkiego poświęcona sztucznej inteligencji, w której przygotowaniu młodzi czerpali z dziedzin informatyki, politologii, filozofii, jak i z biologii czy dokumentów Kościoła.
Jedna z uczestniczek, Anna Tarnacka, docenia szeroki wachlarz tematów społecznych omawianych z perspektywy nauczania Kościoła. – Najcenniejszym doświadczeniem był dla mnie udział w debacie oksfordzkiej o sztucznej inteligencji – mówi studentka prawa. – Pozwoliła mi ona spojrzeć na kwestię AI z wielu nowych perspektyw, także z tej duchowej.
Tekst pierwotnie ukazał się na łamach misyjne.pl
Zdjęcia: Anna Gorzelana