- online
Postchrześcijańskie Familiaris consortio [temat miesiąca – sierpień-wrzesień 2025]
"Doorway exchange", Patrick Venegas, Lummi Temat miesiąca tertio.pl to kontynuacja naszych działań popularyzujących katolicką naukę społeczną. Przez 30 lat zrealizowaliśmy wiele projektów, takich jak Dar na 100, 56 edycji Szkół Zimowych czy 33 edycje Tertio Millennio Seminar.
Skrajny indywidualizm i „kultura tymczasowości” z impetem wkroczyły w relacje, stawiając pod znakiem zapytania trwałość zobowiązań, a małżeństwo traktując jak przestarzałą instytucję ograniczającą wolność. Dlatego w sierpniu analizujemy, czy „zadania rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym”, jak głosi podtytuł adhortacji Familiaris consortio, są aktualne 40 lat później, gdy chrześcijaństwo zostaje jeszcze bardziej w tyle.
Nasze rozważania jak zawsze opieramy na bogatej tradycji myśli chrześcijańskiej, tym razem czerpiąc inspirację ze współczesnej filozofii – w tym personalizmu Karola Wojtyły i fenomenologii Dietricha von Hildebranda.
Chcemy zwrócić uwagę przede wszystkim na miłość i małżeństwo – nie tylko jako na zagadnienie socjologiczne czy prawne, ale jako na zjawisko, które stawia fundamentalne wyzwania antropologiczne – niezależne od aktualnych trendów. W kolejnych publikacjach przyjrzymy się m.in. historycznym wzorcom chrześcijańskiego małżeństwa w USA i etyki seksualnej jako drogi do doskonałości.
Zapraszamy do poszukiwań, jak w kulturze tymczasowości na nowo odkryć, że trwałość leży w naszej naturze.
Publikacja z serii w każdy weekend.
Francisco d’Andrade jako Don Juan w operze Mozarta Don Giovanni, obraz Maxa Slevogta, Wikimedia Commons Czytaj
Miłość jest niebem; małżeństwo – piekłem? Hildebrand wobec kultury tymczasowości
Gdy wolność definiuje się jako brak ograniczeń, miłość i małżeństwo wydają się być rzeczywistościami, które wzajemnie się wykluczają. Miłość jawi się jako spontaniczny, ekscytujący poryw serca, a małżeństwo – jako nudny, konwencjonalny układ prawny, zagrażający miłości i niszczący wolność . Ta dychotomia, coraz głębiej zakorzeniona w popkulturowej mentalności, wynika jednak z fundamentalnego niezrozumienia zarówno natury miłości, jak i człowieka.
Czytaj
Czytaj
Architektura miłości według Karola Wojtyły
Jednym z „ulubionych” i często powtarzanych stwierdzeń antropologicznych Wojtyły jest cytat z konstytucji Gaudium et spes Soboru Watykańskiego II: „Osoba ludzka nie może osiągnąć swego spełnienia inaczej jak tylko stając się darem dla innych”. Stwierdzenie to może służyć jako podsumowanie refleksji zawartych w Miłości i odpowiedzialności – pisze Jarosław Kupczak OP.
Czytaj
"Doorway exchange", Patrick Venegas, Lummi
Oglądaj i słuchaj
Współczesna rodzina – ewolucja czy rewolucja? – DE BARBARO, PILŚNIAK, SZELĄGOWSKA-MIRONIUK
Mimo dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości rodzina nadal zajmuje wysoką pozycję wśród wartości, które są dla nas ważne. Czy jej obecny model wciąż spełnia nasze oczekiwania? Czy czeka nas ewolucja, czy może rewolucja w rozumieniu tej podstawowej jednostki społecznej? Elżbieta Borys rozmawia z prof. Bogdanem de Barbaro, dr Angeliką Szelągowską-Mironiuk oraz Mirosławem Pilśniakiem OP.
Słuchaj i oglądaj
Słuchaj
Mary Eberstadt: Kryzys relacji damsko-męskich w XXI wieku
Jan Jędrzej Palka rozmawia z Mary Eberstadt, amerykańską eseistką i krytykiem kultury, o wyzwaniach, z jakimi mierzą się dziś młodzi ludzie w budowaniu trwałych związków i rodzin. Jak media społecznościowe wpływają na postrzeganie ról płciowych? Dlaczego wykształcone kobiety częściej pozostają singielkami? Z jakimi trudnościami zmagają się młodzi mężczyźni w zakresie odpowiedzialności i dojrzałości emocjonalnej? I co mówi kulturowa cisza na temat płodności oraz zaangażowania o przyszłości kolejnego pokolenia?
Słuchaj
[pozostałe publikacje poniżej]

Wesprzyj powstawanie treści na tertio.pl
Dziękujemy za wszelkie wsparcie – dzięki niemu jesteśmy w stanie profesjonalnie redagować teksty, montować podcasty oraz je promować. Ponadto możemy tworzyć tematyczne wydarzenia w Krakowie i Warszawie!
Czytaj
Jeden duch, jedno serce, jedno ciało vs one-night stand
Wydaje się, że świat zachodu nie ceni miłości małżeńskiej, której realizacja chyli się ku upadkowi w wielu „postępowych” krajach. Człowiek otoczony brutalną rzeczywistością rozwodów, zdrad, a niejednokrotnie przemocy i gwałtów w małżeństwach może tracić już nadzieję, że istnieje prawdziwa miłość, której w głębi siebie pragnie. Być może nie znajdując tego, co dałoby prawdziwe spełnienie, zadowala się namiastką miłości w hookup culture, która przekonuje go, że to najlepsze, co może go spotkać. A jednak Kościół już od dawna ma znacznie lepszą ofertę – pisze Emilia Zawadzka.
Czytaj
Spotkanie Adama i Ewy. Bizantyjska mozaika w Monreale Czytaj
Z Bogiem możliwe jest nawet małżeństwo. Na tropie biblijnych związków
Coraz większa liczba małżeństw kończy się rozwodem. Kolejne pokolenia zadają sobie pytanie, czy stawanie na ślubnym kobiercu ma jeszcze jakikolwiek sens. Młodzi ludzie, którzy wbrew pozorom w niestałym świecie pragną relacyjnej stałości, coraz rzadziej odpowiedzi poszukują w ekranowych love story trwających zazwyczaj maksymalnie przez kilka odcinków – pisze Magdalena Maciejewska.
Czytaj
Czytaj
Więcej niż „nie wolno”. Logika katolickiej etyki seksualnej
Z wielu stron – zarówno z wewnątrz, jak i spoza Kościoła – można dzisiaj usłyszeć nawoływania do rewizji katolickiej etyki seksualnej. Krytycy nazywają ją przestarzałą, nieuwzględniającą współczesnych osiągnięć nauk społecznych ani zmieniającej się rzeczywistości. Zarzucają jej także nadmierne akcentowanie wymiaru prokreacyjnego kosztem relacyjnego w bliskości małżeńskiej. Jak można na to odpowiedzieć? – pisze Jan Bednarski.
Czytaj
Portret "Żydowska narzeczona" Rembrandta, prawdopodobnie przedstawiający biblijnych Izaaka i Rebekę
"Just Moved",
Henry Mosler Czytaj
Powszechniejsze, bezpieczniejsze, spokojniejsze i szczęśliwsze”, albo małżeństwo we wczesnej Ameryce
W amerykańskim społeczeństwie początku XIX wieku na wielu polach zauważalne były tarcia między obyczajem Starego Świata a obietnicą świeżości Nowego, między tym, co republikańskie a tym, co konserwatywne. Instytucja małżeństwa nie była od tego wolna, chociaż Europejczycy, którzy odwiedzili Stany Zjednoczone w tym okresie, nie byli zgodni co do jej oceny. Relacje czworga z nich – Alexisa de Tocqueville’a, Frances Trollope, Fanny Wright i Harriet Martineau – ukazują, jak postrzegali rolę kobiety, a także społeczne i kulturowe czynniki kształtujące związki w Nowym Świecie – pisze Krzysztof Konieczny.