• Temat Miesiąca
  • O nas
    • O nas
    • Zespół
    • Media o nas
    • Historia
    • Absolwenci
    • Dołącz do nas
  • Publikacje
    • AzymutTeksty uznanych autorów z pisma „Azymut”, wydawanego w przeszłości przez Tertio.
    • WitrażWspółczesna interpretacja nauczania społecznego Kościoła.
    • Historia w witrażuHistoria w pryzmacie KNS.
    • Kultura w witrażuO dziełach kultury nawiązujących do chrześcijaństwa.
    • Świat w witrażuO problemach społecznych na świecie w pryzmacie nauczania społecznego Kościoła.
    • Witraż republikańskiO chadeckiej trosce o dobro wspólne.
    • Witraż naukowyZagadnienia naukowe pod szkiełkiem nauczania społecznego Kościoła.
    • Globalne Południe pod LupąOcena bieżących wydarzeń na Globalnym Południu.
    • George WeigelBieżące teksty wybitnego amerykańskiego intelektualisty i przyjaciela Tertio.
    • KościółSzeroko i z różnych perspektyw o sacrum i profanum.
  • Wydarzenia
  • Podcast
  • Projekty
    • Konkurs Papieski dla studentówWokół nauczania Jana Pawła II – nagrodą roczne stypendium w Rzymie o wartości 12 000 euro.
    • TertionIntegracyjno-modlitewny zjazd absolwentów, wolontariuszy, sponsorów i przyjaciół Instytutu z rodzinami.
    • XXI Ogólnopolski Konkurs PapieskiJeden z największych o życiu i nauczaniu Jana Pawła II; dotąd wzięło w nim udział ok. 35 000 osób, nagrody główne: wycieczka do Rzymu.
    • Obóz Integracyjno-Naukowy dla Maturzystów i Studentów 2025 [OSTATNIE MIEJSCA]Okazja do spróbowania swoich sił w debatach, udziału w warsztatach i panelach dyskusyjnych.
    • Tertio Millennio on the free societyTrzytygodniowe, w pełni finansowane (8000 złotych) seminarium międzynarodowe.
    • Szkoła ZimowaKilkudniowe spotkanie dla studentów obejmujące wykłady, dyskusje oraz integracje.
    • Dar na 100“Pomnik” inicjatyw modlitewnych i charytatywnych Polaków na stulecie urodzin Jana Pawła II.
    • Szkoła WrześniowaTygodniowe seminarium o nauczaniu społecznym w Wadowicach.
    • Spotkania w LaskachIntegracyjno-modlitewny zjazd osób obecnie związanych z Instytutem.
    • TygielWeekendowa konferencja w Lublinie o problemach społecznych i politycznych.
  • Kontakt
  • Wsparcie
  • Kościół Opinia
    16 lutego 2025
  • Elżbieta Ciżewska-Martyńska,
  • Czas czytania: 4 min

Kościół pojmuje judaizm szeroko

Muzeum Narodowe w Krakowie; www.zbiory.mnk.pl ;MNK II-a-562;;fot. Pracownia Fotograficzna MNK

Nie wchodząc w teologiczne spory, czy judaizm jest po prostu dla chrześcijaństwa „czymś wewnętrznym” czy „w pewien sposób wewnętrznym”, nie można z tego stwierdzenia wywieść wniosku, że jest czymś „zupełnie odrębnym” (także wtedy, gdy mówimy o judaizmie pobiblijnym) – pisze dr Elżbieta Ciżewska-Martyńska.

Chciałabym krótko odnieść się do tekstu pana Jakuba Piątkowskiego i sprostować pojawiające się w nim tezy. Skupię się tylko na kilku z nich.

Po pierwsze, w moim artykule nie przedstawiałam własnych „założeń co do wiary judaistycznej”. W moim tekście niewiele jest zdań, które są moim własnym komentarzem. Cytowałam dokumenty Episkopatu Polski na tegoroczny Dzień Judaizmu i przytaczaną w nich wypowiedź Jana Pawła II, mówiącą, że religia żydowska nie jest wobec naszej religii „rzeczywistością zewnętrzną, lecz czymś wewnętrznym”, oraz że „nasz stosunek do niej jest inny aniżeli do jakiejkolwiek innej religii”. Zdaniem ks. prof. Chrostowskiego ten cytat jest niedokładny. Powinien on brzmieć: „Religia żydowska nie jest dla naszej religii «zewnętrzna», lecz w pewien sposób «wewnętrzna»”.

Nie wchodząc w teologiczne spory, czy judaizm jest po prostu dla chrześcijaństwa „czymś wewnętrznym” czy „w pewien sposób wewnętrznym”, nie można z tego stwierdzenia wywieść wniosku, że jest czymś „zupełnie odrębnym” (także wtedy, gdy mówimy o judaizmie pobiblijnym).

Kolejną sprawą mającą z tym związek jest to, że w materiałach Episkopatu, ale też po prostu w posoborowych wypowiedziach Kościoła, w tym ostatnich trzech papieży, judaizm jest traktowany szeroko (często łącznie jako judaizm biblijny i pobiblijny) – jako zbiorcza nazwa na wiele z jego historycznych i współczesnych odłamów. Współcześni papieże spotykali się z przedstawicielami współczesnego judaizmu, uznając w nich dziedziców judaizmu biblijnego.

Po drugie, moim celem nie była też „próba wytłumaczenia sensu jedności z judaizmem”. O takiej jedności nigdzie nie pisałam i nie postulowałam jej. Pisałam: „Cel Dnia Judaizmu jest zatem wewnętrzny, ma służyć przede wszystkim dobru i formacji samych katolików, dobru wzajemnych relacji między katolikami i żydami, oraz szeroko rozumianemu dobru wspólnemu. Nie są nim ani prozelityzm, ani wypracowywanie wspólnego stanowiska w sprawach wiary, a tym bardziej jakiś religijny synkretyzm”. Niech wypracowaniem stanowisk doktrynalnych zajmują się katedry teologii. Odwołując się ponownie do już wielokrotnie przywoływanych materiałów Episkopatu, przywołam jeszcze jeden fragment:

„Dzień Judaizmu w Kościele katolickim jest szczególnym czasem wspólnotowej refleksji i modlitwy. Refleksja ta, opierając się na tekstach biblijnych i wypowiedziach Urzędu Nauczycielskiego Kościoła na temat dialogu katolicko-judaistycznego, winna pomagać katolikom w odkrywaniu judaistycznych korzeni chrześcijaństwa”. 

Uznałam ten cel za wewnętrzny dlatego, że Dzień Judaizmu stawia pewne zadanie przed samymi katolikami, a nie mówi, co powinni zrobić inni. Tylko tyle. Co więcej, tegoroczna refleksja nad historią Kościoła w odniesieniu do judaizmu (biblijnego i pobiblijnego), nad tym, w jaki sposób katolicy i żydzi odnosili się do siebie w swoich tekstach liturgicznych, kazaniach lub praktyce katechetycznej, jest właśnie tym konkretnym podejściem do dialogu katolicko-żydowskiego, o którym pisałam w moim tekście. Czy to powinno ten dialog wyczerpywać? Z pewnością nie.

Kończąc tę wymianę zdań, chciałabym zaznaczyć, że moim celem nie była też ocena sensowności dialogu katolicko-żydowskiego. I chociaż jestem przekonana, że jest to sprawa ważna, potrzebna i nie możemy kierować się tu lękiem, zdaję sobie sprawę, że jest to proces trudny i rodzący wiele rozczarowań. Komentarze w tej sprawie pozostawię jednak praktykom.

 

Obraz (kadrowany): Wojciech Korneli Stattler, Machabeusze

Tagi: dialog międzyreligijnyDzień JudaizmuNostra aetateSobór Watykański II
Elżbieta Ciżewska-Martyńska
Elżbieta Ciżewska-MartyńskaSocjolog, historyk idei, adiunkt w Katedrze Historii Idei i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka m.in. nagradzanej książki "Filozofia publiczna Solidarności. Solidarność 1980–1981 z perspektywy republikańskiej tradycji politycznej" (NCK 2010). Jej badania dotyczą myśli i dziedzictwa środkowoeuropejskiego ruchu dysydenckiego lat 70. I 80 XX wieku, historii idei politycznych XIX i XX wieku oraz socjologii ruchów społecznych. Visiting scholar na Uniwersytecie Columbia oraz visiting fellow na Uniwersytecie Princeton. Związana z Instytutem Tertio Millennio od 2002 roku.

Zobacz Również

KościółTemat miesiąca
Kto mówi „ja”, gdy mówi AI? Teologia w czasach ChatGPT Jędrzej Stefanowicz, 13 lipca 2025
KościółRozmowa
Tajemnice dominikańskich bibliotek Jakub Horbacz,Paweł Trzopek OP, 04 czerwca 2025
Więcej artykułów z tej kategorii

Wyszukaj
Najnowsze publikacje
  • Kto mówi „ja”, gdy mówi AI? Teologia w czasach ChatGPT
  • Laboratorium wolnego społeczeństwa. Tertio Millennio Se...
  • Sztuczna inteligencja osłabia funkcje poznawcze
  • JP2 Studies - przybyłem, zobaczyłem, zwyciężyłem [FOTOR...
  • Krucjata – akt miłosierdzia względem chrześcijan na Wsc...
Zbliżające się wydarzenia
  • Obóz Integracyjno-Naukowy dla Maturzy... 16.09 - 25.09.2025
  • Spotkanie środowiskowe w Laskach R... 24.10 - 26.10.2025
Kategorie
  • Analiza
  • Azymut
  • George Weigel
  • Globalne Południe pod Lupą
  • Historia w witrażu
  • Kościół
  • Krótko
  • Kultura w witrażu
  • Opinia
  • Podcast
  • Recenzja
  • Relacja
  • Reportaż
  • Rozmowa
  • Świat w witrażu
  • Temat miesiąca
  • Tertio
  • Witraż
  • Witraż naukowy
  • Witraż republikański
Najnowsze publikacje
  • Kto mówi „ja”, gdy mówi AI? Teologia w czasach Ch...
  • Laboratorium wolnego społeczeństwa. Tertio Millennio ...
  • Sztuczna inteligencja osłabia funkcje poznawcze
  • JP2 Studies - przybyłem, zobaczyłem, zwyciężyłem [...
  • Krucjata – akt miłosierdzia względem chrześcijan n...
×
Zapisz się do newslettera

Chcesz być na bieżąco z Tertio? Dowiedzieć się o najnowszych wydarzeniach i projektach? Dostać informacje o możliwościach wsparcia naszej działalności? Jeśli tak, to zapisz się do naszego newslettera! Znajdziesz tu: aktualności z życia fundacji, informacje o naszych projektach i działaniach, propozycje wsparcia naszej działalności oraz treści, których nie znajdziesz nigdzie indziej!

Kontakt
  • Telefon: 667 721 263
  • Email: instytut@tertio.pl
  • Adres: ul. Grodzka 7/2,
    50-120 Wrocław
Wesprzyj nas
  • NIP: 676 21 95 471
  • KRS: 0000036659
  • Numer rachunku bankowego:
    33 1240 4706 1111 0000 5168 6138
Nasze social media

Polityka prywatności

© Copyright 2024 Divib Media