Zakończyła się 32. edycja The Tertio Millennio Seminar on the Free Society (TMS) w Krakowie, która w tym roku trwała od 1 do 19 lipca. To wydarzenie gromadzące studentów i doktorantów, które łączy w sobie wiele interesujących i ważnych tematów – główne zagadnienia wykładów oscylują wokół kultury, społeczeństwa, prawa, filozofii, gospodarki, jednak osią przewodnią jest katolicka nauka społeczna i duch nauczania Jana Pawła II.
W tegorocznym seminarium wzięło udział 33 uczestników z całego świata – przede wszystkim Stanów Zjednoczonych, a także kilka osób z Polski. Swoją reprezentację miały również jednak kraje prawie każdego kontynentu – Litwa, Chiny (Hongkong), Wielka Brytania, Kanada, Ukraina, Słowacja, Czechy, Meksyk i Kolumbia.
Codzienne prelekcje obejmowały między innymi „architekturę” katolicyzmu, klasyczną katolicką naukę społeczną od Leona XIII do Jana Pawła II, antropologię filozoficzną Karola Wojtyły, ewolucję społeczną myśli katolickiej, bioetykę, miejsce ekologii w katolickiej nauce społecznej, rewolucję seksualną, sekularyzację, scholastyczną wizję ekonomii, wybrane wątki myśli liberalnej, Sobór Watykański II czy komunikację w czasie kryzysu, jak również dyskusje wokół encyklik społecznych.
TMS to jednak nie tylko wykłady. Swoją refleksją po seminarium podzielił się Jakub Horbacz, doktorant w dziedzinie literaturoznawstwa na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego, laureat Konkursu Papieskiego dla studentów, a do niedawna organizator Konkursu papieskiego dla szkół średnich.
„TMS potrafi naprawdę wzmocnić wewnętrzne przekonanie, że można łączyć jakościowo wiarę z rozumem, spoglądać na współczesny świat świadomie, a przy okazji poznać młodych, myślących i wierzących ludzi z różnych stron świata. To ambitne grono doktorantów, absolwentów bardzo dobrych uniwersytetów, działaczy społecznych, ludzi kultury. Jestem wdzięczny za wspólne rozmowy, wspólne zgłębianie wiedzy, ale także za wycieczki, które pozwalały mi spojrzeć z dystansu na własną kulturę, a dla moich koleżanek i kolegów było żywym zetknięciem się z polską kulturą i tradycją. To ciekawe uczucie, słuchać opowiadającego po angielsku o polskiej historii przewodnika w katedrze na Wawelu, czy obserwować kolegów z zagranicy głęboko przeżywających wizytę w Wadowicach. Była to okazja porozmawiać także o recepcji współczesnej wiary w postmodernistycznej erze czy o bardzo popularnej w Stanach teologii ciała rozwiniętej przez Jana Pawła II, która w Polsce wciąż wydaje się mało znana.
Takich dyskusji było więcej, często przenosiliśmy tematy wykładów na dyskusje w trakcie lunchów. Trudno, żeby było inaczej, kiedy ma się w gronie wykładowców osoby takie jak prof. George Weigel, autor bestselerowej biografii Jana Pawła II – Świadek nadziei, jeden z czołowych katolickich publicystów w USA. Dalej, prof. Russel Hittinger (obecnie Catholic University of America, wcześniej m.in. University of Tulsa), którego zainteresowania badawcze koncentrują się na styku filozofii, religii i prawa. Mary Eberstadt – autorka kilkunastu książek o tematyce społecznej, które odbiły się echem w amerykańskiej przestrzeni publicznej. Publikuje w „Time”, „Wall Street Journal” czy „Washington Post”. Byli także i polscy wykładowcy, m.in. o. prof. Jarosław Kupczak OP, wybitny teolog, publicysta, kierownik Katedry Antropologii Teologicznej na UPJPII w Krakowie oraz dr Paulina Guzik – dziennikarka, szefowa działu zagranicznego amerykańskiej Agencji OSV News, wcześniej prowadząca i autorka programu Między ziemią a niebem w TVP1″.
***
Nie byłoby tego międzynarodowego wydarzenia, dodającego odwagi młodym wierzącym, zaangażowanym ludziom, gdyby nie inicjatywa podjęta w 1992 roku przez Michaela Novaka, Rocco Buttiglione, o. Richarda Johna Neuhausa, o. Macieja Ziębę OP i George’a Weigela w celu pogłębienia dialogu na temat katolickiej nauki społecznej między studentami z Ameryki Północnej i studentami z nowych demokracji Europy Środkowej i Wschodniej. Seminarium organizowane jest przez Ethics and Public Policy Center (EPPC) oraz Instytut Tertio Millennio oraz w całości finansowane przez Rycerzy Kolumba (jedyny koszt ponoszony przez uczestników to dojazd na miejsce i powrót).
Zdjęcia z tegorocznego seminarium