• Temat Miesiąca
  • O nas
    • O nas
    • Zespół
    • Media o nas
    • Historia
    • Absolwenci
    • Dołącz do nas
  • Publikacje
    • AzymutTeksty uznanych autorów z pisma „Azymut”, wydawanego w przeszłości przez Tertio.
    • WitrażWspółczesna interpretacja nauczania społecznego Kościoła.
    • Historia w witrażuHistoria w pryzmacie KNS.
    • Kultura w witrażuO dziełach kultury nawiązujących do chrześcijaństwa.
    • Świat w witrażuO problemach społecznych na świecie w pryzmacie nauczania społecznego Kościoła.
    • Witraż republikańskiO chadeckiej trosce o dobro wspólne.
    • Witraż naukowyZagadnienia naukowe pod szkiełkiem nauczania społecznego Kościoła.
    • Globalne Południe pod LupąOcena bieżących wydarzeń na Globalnym Południu.
    • George WeigelBieżące teksty wybitnego amerykańskiego intelektualisty i przyjaciela Tertio.
    • KościółSzeroko i z różnych perspektyw o sacrum i profanum.
  • Wydarzenia
  • Podcast
  • Projekty
    • TertionIntegracyjno-modlitewny zjazd absolwentów, wolontariuszy, sponsorów i przyjaciół Instytutu z rodzinami.
    • Konkurs Papieski dla studentówWokół nauczania Jana Pawła II – nagrodą roczne stypendium w Rzymie o wartości 15 000 euro.
    • XXI Ogólnopolski Konkurs PapieskiJeden z największych o życiu i nauczaniu Jana Pawła II; dotąd wzięło w nim udział ok. 35 000 osób, nagrody główne: wycieczka do Rzymu.
    • Obóz Integracyjno-Naukowy dla Maturzystów i Studentów 2025Okazja do spróbowania swoich sił w debatach, udziału w warsztatach i panelach dyskusyjnych.
    • Tertio Millennio on the free societyTrzytygodniowe, w pełni finansowane (8000 złotych) seminarium międzynarodowe.
    • Szkoła ZimowaKilkudniowe spotkanie dla studentów obejmujące wykłady, dyskusje oraz integracje.
    • Dar na 100“Pomnik” inicjatyw modlitewnych i charytatywnych Polaków na stulecie urodzin Jana Pawła II.
    • Szkoła WrześniowaTygodniowe seminarium o nauczaniu społecznym w Wadowicach.
    • Spotkania w LaskachIntegracyjno-modlitewny zjazd osób obecnie związanych z Instytutem.
    • TygielWeekendowa konferencja w Lublinie o problemach społecznych i politycznych.
  • Kontakt
  • Wsparcie
  • George Weigel
    1 marca 2024
  • George Weigel,
  • Czas czytania: 4 min

Two years on, still unbroken

Flaga Ukrainy w gruzach Photo by Taine Noble on Unsplash

Two years ago, Russian forces attempted a Hitlerian blitzkrieg in Ukraine. According to Russian dictator Vladimir Putin, its goal was to eradicate Ukraine: both the Ukrainian state and the Ukrainian nation, with its distinctive language and culture. The blitzkrieg failed, thanks to an epic Ukrainian resistance, defined by Homeric acts of valor and sustained by remarkable social solidarity. Thus one irony of Putin’s war: The Ukrainian nation is more united than ever, its steely resilience and will to prevail forged in a Russian blast furnace.

The price paid by Ukraine is incalculable. No one knows exactly how many Ukrainian soldiers, reservists, volunteers, and civilians have died; the numbers are certainly in the hundreds of thousands. The Russian way of war—including wanton destruction of economic infrastructure, schools, hospitals, and cultural centers—has caused what is likely a trillion dollars’ worth of damage, even as Russian forces have made Ukraine the world’s largest minefield, which will take decades to clear. As many as fourteen million Ukrainians have become international refugees or internally displaced persons; yet there are no refugee camps, in Ukraine or its European neighbors, as those with homes have opened them to their fellow citizens or allies. As Archbishop Borys Gudziak of the Ukrainian Catholic Church put it recently, “In the winter of 2022–23, when Putin damaged or destroyed 40 percent of Ukraine’s electricity network, no one froze. People literally shared their warmth.”

Ukraine’s churches have not been spared: Some six hundred houses of worship have been damaged or destroyed in the past two years. Where Russian forces hold Ukrainian territory, religious freedom has been extinguished for Catholics, Protestants, Jews, Muslims—and those Ukrainian Orthodox who will not bend to the Russian Orthodox patriarchate of Moscow, whose leader, Patriarch Kirill, echoes the jihadist language of Sunni and Shia Islam in his blasphemous support for Putin’s genocidal war.

And yet Ukraine remains unbroken. 

No one with a heart or soul could possibly watch a brief, ninety-second video of Ukrainians wounded in the war and not be moved to respect and admiration for such people: an eight-year-old boy with terrible facial burns taking dancing lessons; amputee children and adults, most with prostheses, swimming, running, learning martial arts, holding their newborn children—all amidst a devastating war. Yet there are Americans—including lawmakers and one prominent presidential candidate—who continue to imagine, somehow, that there is a morally and politically acceptable outcome to this struggle that does not involve the defeat of Putin’s determination to reconstitute the Russian Empire: an ambition that does not stop at the borders of the late, unlamented Soviet Union. 

There are also Americans who continue to swallow Russian propaganda hook, line, and sinker: becoming, in effect, Putin’s political enablers in the United States. 

The Russian war on Ukraine was preceded for years by a massive disinformation campaign, using troll farms to flood the internet and social media with lies: among them, that a murderous tyrant, who assassinates domestic critics while causing mayhem outside Russia’s borders, is somehow a defender of “Christian civilization.” American vulnerability to Russian propaganda has a long, tawdry history, dating back to John Reed’s journalistic celebration of the Bolshevik Revolution and continuing with Walter Duranty’s New York Times cover-up of Stalin’s deliberate starvation of millions of Ukrainians in the Holodomor of 1932–33. That trajectory of malfeasance has now reached a grotesque nadir with Tucker Carlson playing the lickspittle, allowing Putin the preposterous claim that Poland had itself to blame for getting invaded by Hitler in 1939.  

The contemporary Russian propaganda barrage has had its effects in a dysfunctional U.S. Congress. Ukraine’s determination to survive, underwritten in blood, has degraded Russia’s military, strengthened NATO, called Europe to its senses, and thereby made a significant contribution to the security of the United States: an immensely wealthy country in which $92 billion was spent betting on football, basketball, and baseball in 2022–23. Politicians arguing that we cannot afford to support Ukraine militarily, or who insist on linking military assistance to Ukraine to the resolution of their domestic policy grievances, are either delusional or unwilling to explain the geopolitical facts of life to their constituents. 

In either case, they might take a lesson from Arthur Vandenberg.

Sen. Vandenberg, a budget-balancing Republican fiscal conservative, opposed many New Deal and Fair Deal programs during the Roosevelt and Truman administrations. But when President Truman sought his support for the Marshall Plan and NATO, Vandenberg didn’t demand in return the repeal of one of his bugbears, the National Labor Relations Act. Arthur Vandenberg was an adult. Would that there were more of them in Congress today, standing in solidarity with our unbroken Ukrainian friends and allies. 

 

 

 

Ten tekst został opublikowany na łamach portalu First Things 21.02.2024

Tagi: bohaterstwobudżetKongresodwagaRosjaspórUkrainaUSAwojna
George Weigel
George WeigelAmerykański pisarz, teolog, działacz społeczny i polityczny. Jest jednym z najbardziej wpływowych intelektualistów katolickich na świecie. Członek wielu organizacji, w tym American Enterprise Institute, Ethics and Public Policy Center i Council on Foreign Relations. Odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej w 2024 roku. Główny organizator corocznego TMS for Free Society we współpracy z ITM.

Zobacz Również

George Weigel
George Weigel: spojrzenie wstecz na pontyfikat George Weigel, 24 kwietnia 2025
George Weigel
George Weigel: Przeciwko polityce krzywdy George Weigel, 30 marca 2025
Więcej artykułów z tej kategorii

Wyszukaj
Najnowsze publikacje
  • Tajemnice dominikańskich bibliotek
  • [WYJAZD] Spędź Boże Ciało z Tertio! Zapisy na Tertion
  • Państwo Boże vs państwo ziemskie. Augustyn jako nieoczy...
  • Debata publiczna w Polsce w czasach polaryzacji – wolno...
  • [PODCAST] Cezary Ritter. Od Leona XIII do Jana Pawła II...
Zbliżające się wydarzenia
  • [5 czerwca] Seminarium apologetyczne:... 05.06.2025
  • [WARSZTATY] Odkryj w sobie umiejętnoś... 06.06.2025
  • Tertion
    Tertion 2025 [TRWAJĄ ZAPISY] 19.06 - 22.06.2025
  • Spotkanie środowiskowe w Laskach R... 24.10 - 26.10.2025
Kategorie
  • Analiza
  • Azymut
  • George Weigel
  • Globalne Południe pod Lupą
  • Historia w witrażu
  • Kościół
  • Krótko
  • Kultura w witrażu
  • Opinia
  • Podcast
  • Recenzja
  • Reportaż
  • Rozmowa
  • Świat w witrażu
  • Temat miesiąca
  • Tertio
  • Witraż
  • Witraż naukowy
  • Witraż republikański
Najnowsze publikacje
  • Tajemnice dominikańskich bibliotek
  • [WYJAZD] Spędź Boże Ciało z Tertio! Zapisy na Terti...
  • Państwo Boże vs państwo ziemskie. Augustyn jako nieo...
  • Debata publiczna w Polsce w czasach polaryzacji – wol...
  • [PODCAST] Cezary Ritter. Od Leona XIII do Jana Pawła I...
×
Zapisz się do newslettera

Chcesz być na bieżąco z Tertio? Dowiedzieć się o najnowszych wydarzeniach i projektach? Dostać informacje o możliwościach wsparcia naszej działalności? Jeśli tak, to zapisz się do naszego newslettera! Znajdziesz tu: aktualności z życia fundacji, informacje o naszych projektach i działaniach, propozycje wsparcia naszej działalności oraz treści, których nie znajdziesz nigdzie indziej!

Kontakt
  • Telefon: 667 721 263
  • Email: instytut@tertio.pl
  • Adres: ul. Grodzka 7/2,
    50-120 Wrocław
Wesprzyj nas
  • NIP: 676 21 95 471
  • KRS: 0000036659
  • Numer rachunku bankowego:
    33 1240 4706 1111 0000 5168 6138
Nasze social media

Polityka prywatności

© Copyright 2024 Divib Media